onsdag 24. juni 2015

Nytt liv til gamle bananer

To ting er sikkert her i huset:

1: Smoothie er en sikker vinner hos alle.
2: Bananene blir brune før vi rekker å spise alle.

Vi liker bananer. Men så snart det begynner å bli litt brunt på skallet er det ingen som vil ha de. Likevel er det ingen grunn til å kaste bananene. Her er et triks jeg lærte i forbindelse med en jobb jeg gjorde for et firmas som markedsfører melk. Vel, jeg har modifisert oppskriften jeg fikk den gang, fordi her i huset liker vi smoothie med juice.

Trikset er å dele gamle bananer i biter (ikke vent til de mugner… men du kan bruke temmelig brune bananer). Putt bananbitene i fryseren. Når du en gang får lyst på smoothie trenger du ikke andre fryste bær, frukt eller isbiter, det holder med bananbitene.

Grunnoppskrift på smoothie med fryst banan:
1 fryst banan
1 dl eplejuice
1 dl youghurt

Putt alt i en blender og bland til det er ”smooth”.

Vi putter gjerne oppi ferske jordbær,bringebær eller blåbær i tillegg, eller andre ting som er godt. Det er bare fantasien som setter grenser. (Skjønt er man VELDIG fantasifull er det kanskje en fordel å la hver enkelt blande inn det de vil etter at smoothien er laget…)

Det beste av det hele er at det er kjempesunt.


PS: Følg med senere, jeg skal prøve meg på noen varianter fra India i helga, etter tips jeg leste fra Andreas Viestad.
Foto: melk.no

#banan #smoothie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar